Ο δρόμος των λουλουδιών.

Bee

Η αρχή της μελισσοκομικής πορείας μου, μέχρι σήμερα, σημειώθηκε κάποια χρόνια πίσω, όταν ένας μελισσοκόμος, ο οποίος βρισκόταν στο στενό οικογενειακό μου περιβάλλον μου μίλησε ένα βράδυ για την μέλισσα. Για αυτό το υπέροχο πλάσμα το οποίο μας χαρίζει (ή μάλλον του παίρνουμε) τόσα υπέροχα πράγματα. Εκείνο το βράδυ μου μιλούσε γενικά για την μέλισσα και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί και μου υποσχέθηκε ότι το επόμενο πρωί θα με πάει στο μελισσοκομείο του για να δω από κοντά όλα αυτά τα οποία είχαμε συζητήσει αποβραδίς. Το επόμενο πρωί το καπνιστήρι άναψε, η μάσκα φορέθηκε, το καπάκι άνοιξε και είχα την πρώτη μου επαφή με την κυψέλη και το μελίσσι. Το κεντρί που πήρα εκείνο το πρωϊνό με ακολουθεί ακόμη και σήμερα, και εύχομαι να με ακολουθεί για όλα τα χρόνια της ζωής μου, γιατί, αν και θα ακουστεί κάπως κοινότυπο, την μέλισσα την ερωτεύτηκα. Δεν θα σταθώ όμως σε αυτό και θα συνεχίσω τον συλλογισμό μου.

Έφυγα για Αθήνα, μια και ήμουν παιδί της πόλης και οι διακοπές τελείωναν και στο μυαλό μου στροβιλιζόταν η σκέψη της πρώτης μου εμπειρίας με το μελίσσι. Γύρισα με την οικογένειά μου και μέσα μου είχα μια λαχτάρα να ασχοληθώ με την μέλισσα. Χωρίς να θέλω να γίνω κουραστικός, μέσα σε ένα χρόνο, αποφάσισα και πήρα το ρίσκο να αφήσω την μεγαλούπολη και να εγκατασταθώ στην επαρχία με σκοπό βέβαια να αποκτήσω τα πρώτα μου μελίσσια και το πως αυτά μπορώ να τα εκμεταλλευτώ. Πράγματι τον πρώτο καιρό με απασχολούσε κάποιο βασικό εισόδημα για την οικογένειά μου, και μόλις αυτό επετεύχθη πήρα τα πρώτα μου μελίσσια, παραφυάδες, τέλη Αυγούστου, σε τριάρια πλαίσια με μάνες ενός έτους. Σαν αρχάριος μελισσοκόμος, ότι είχα διαβάσει από βιβλία, ότι κουβέντες είχα καταγράψει από μελισσοκόμους και από το internet, έκανα τους πρώτους μου χειρισμούς. Δεν αισθανόμουν όμως βέβαιος για τις ενέργειές μου, όσο πολύ και αν είχα διαβάσει και είχα ψάξει, μια και κανείς μελισσοκόμος της περιοχής μου δεν με κάλυπτε με σιγουριά στην ημιμάθειά μου. Ο μελισσοκόμος ο οποίος εκείνο το πρωϊνό μου είχε δείξει την μέλισσα, ερχόταν στο μελισσοκομείο μου και με συμβούλευε όταν βέβαια μπορούσε να κάνει κάτι τέτοιο, μια και ήταν δραστήριος αγρότης απασχολούμενος με μεικτή γεωργία. Δεν μου υποσχέθηκε ποτέ πλούτη, και μάλιστα εύκολο πλουτισμό παρά μόνο κόπο, ιδρώτα, δαπάνες, απογοητεύσεις αλλά και μια γλυκιά ανταμοιβή , όταν έρθει η ώρα της.

Ο χειμώνας που περνούσε ήταν ελαφρύς, όμως σκεφτόμουν συχνά το μέλλον των μελισσιών μου. Κάποιοι μελισσοκόμοι δεν μου είπαν τίποτε, κάποιο με αντιμετώπισαν με καχυποψία, μα κανείς δεν καταδέχτηκε να με βοηθήσει σε κάποιες συμβουλές που πιθανόν δεν ήξερα ότι χρειαζόμουν για να πετύχω στο εγχείρημά μου. Οι εξαιρέσεις ήταν απειροελάχιστες. Ξεκίνησα με πολλά μελίσσια για έναν αρχάριο μελισσοκόμο, γεγονός που όμως όπως δείχνουν τα πράγματα μέχρι σήμερα, δεν το μετάνιωσα γιατί κάποια βοήθεια την είχα και απέκτησα πολύτιμη εμπειρία.

Φωτογραφία0110

Ο καιρός πέρασε, είχα κάποιες απώλειες, κάποια μελίσσια αναπτύχθηκαν ικανοποιητικά, κάποια άλλα όχι και τόσο, παρακολούθησα σεμινάρια, διάβασα και άλλο και έφτασα να πάω τα μελίσσια στις πρώτες μου ανθοφορίες, ακολουθώντας και εγώ τον “δρόμο των λουλουδιών” ένα δρόμο που ακολουθούν όλοι οι μελισσοκόμοι. Σκοπός μου ήταν να “μελώσω” και το πέτυχα. Σε μικρής έκτασης παραγωγή. Λάθη έκανα μα επέμενα να μάθω περισσότερα. Και φτάνουμε στο σήμερα να επιμένω να μάθω και άλλα, γιατί όσο περνά ο καιρός ανακαλύπτω ότι η μελισσοκομία είναι εμπειρική δουλειά που όσο ασχολείσαι μαζί της μαθαίνεις και άλλα. Μαθαίνεις όμως και μερικά πράγματα για τους ανθρώπους γύρω σου, μια και οι μελισσοκόμοι μιας περιοχής, λίγο πολύ γνωρίζονται. Κατέληξα λοιπόν στα εξής συμπεράσματα:

  1. Τίποτα δεν σου χαρίζεται. Η γνώση που θα πάρεις εμπειρικά αξίζει πολύ περισσότερα από όσα βιβλία και αν σου δώσουν. Θα σου στοιχίσει κάτι παραπάνω βέβαια.
  2. Η μάστιγα των μελισσοκόμων είναι οι κλοπές. Και κλοπές μελισσιών κάνουν οι μελισσοκόμοι. Άρα υπάρχουν και κλέφτες μελισσοκόμοι.
  3. Δεν υπάρχει περίπτωση ένας μελισσοκόμος να σε βοηθήσει για την ψυχή της μανούλας του. Υπολογίζει σε κάτι, και αν σε θεωρεί ανταγωνιστή δεν πρόκειται να το κάνει. Αναφέρομαι σε συναδελφικό επίπεδο.
  4. Μερικές φορές αισθάνομαι  ότι τα πράγματα της μελισσοκομίας παρουσιάζονται πολύ ρομαντικά. Δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα, όπως θα διαβάσει κάποιος στο internet. Μια ρεαλιστική άποψη θα διαβάσετε εδώ.
  5. Χοντρικά για να γίνει κάποιος επαγγελματίας μελισσοκόμος θα χρειαστεί μια πενταετία διαβάσματος, ψαξίματος,ενημέρωσης,σεμιναρίων,ταξιδιών και όσων αφορούν την μελισσοκομία. Επίσης θα χρειαστεί και αρκετά μεγάλο μελισσοκομικό κεφάλαιο που θα χρειαστεί να επενδύσει αν θέλει να ζεί από αυτό.
  6. Μην ξεχνάμε ότι το μελισσοκομικό κεφάλαιο , είναι ζωϊκό κεφάλαιο το οποίο είναι υψηλού ρίσκου.
  7. Η μυστικοπάθεια σχετικά με τεχνικές λεπτομέρειες πάνω στην μελισσοκομία κάθε άλλο παρά απούσα είναι από τον χώρο από συνάδελφους επαγγελματίες.
  8. Μου έτυχε σε μένα να ζητήσω μια πολύ μικρή βοήθεια (όπως πχ να δανειστώ μια πυροσφραγίδα για κάποιες ώρες ώστε να σφραγίσω τα μελίσσια μου) και πήρα αρνητική απάντηση. Σαφώς ο συνάδελφος μελισσοκόμος έχει κατά νου, είναι προφανές αυτό, ότι και εκείνος αυτά αντιμετώπισε, γιατί να μην κάνει τα ίδια.
  9. Για να εργαστείς με την μέλισσα θα πρέπει να την αγαπάς και να την σέβεσαι. Η μέλισσα σαν εργατικότατο πλάσμα που είναι, θα σου χαρίσει τα προϊόντα της αν της εξασφαλίσεις ένα ασφαλές, υγειές και πλούσιο σε αποθέματα περιβάλλον. Αυτή είναι η δουλειά του μελισσοκόμου με όσα για αυτά συνεπάγεται.
  10. Οι εισαγωγές μελιού από τρίτες χώρες και η βάπτισή τους ώς ελληνικό μέλι είναι η μάστιγα του κλάδου.
  11. Εν τέλη ο μελισσοκόμος πρέπει να είναι παρατηρητικός κ να έχει πολύ υπομονή.

Δεν προσπαθώ να κόψω τα φτερά κάποιου. Άλλο να ονειρεύεσαι και άλλο να είσαι αιθεροβάμων. Αν πρόκειται να προσπαθήσεις για κάτι θα πρέπει να πατάς, όσο μπορείς, γερά στα πόδια σου. Απλά σας καταθέτω τις μελισσοεμπειρίες μου.Όλα τα παραπάνω έχω κατά νου και πορεύομαι, βρισκόμενος ακόμη στην αρχή της μελισσοκομικής μου διαδρομής.

Leave a Reply

